Så cyklar du säkert på vintern
Här tar vi upp vad du behöver tänka på när det kommer till utrustning och klädsel för att cykla bekvämt och säkert under årets mörkare och kallare månader.
Här tar vi upp vad du behöver tänka på när det kommer till utrustning och klädsel för att cykla bekvämt och säkert under årets mörkare och kallare månader.
Utan stänkskärm har du snömodd i nacken och då inte på grund av du ramlat. För pendlarcyklisten kan det också vara trevligt att inte skvätta ner andra cyklister när det sladdas i väg på cykelbanorna i stan.
På vintern blir din cykel smutsigare än på våren och sommaren. Rengör och smörj därför din kedja ofta. Smuts sliter på din cykel mycket mer än vad du tror.
Se till att ha en vit reflex fram som syns av mötande trafikanter. Denna reflex kan vara i samma glas som framlyktan eller monterad som för sig.
En röd reflex ökar din synlighet av bakomvarande trafikanter. Liksom framreflexen kan denna vara integrerad i baklyktan eller monterad vid sidan av.
Reflexerna på sidan ska vara orange eller vita som syns av trafikanter som kommer från båda sidorna. Sidoreflexen sitter antingen fäst i ekrarna, i bakhjulet eller som reflexrand på däcket.
Att slarva med belysning är det tyvärr många cyklister som gör. Att synas är livsviktigt, så utrusta dig själv med både lampor och reflexväst. Du kommer att känna dig mycket tryggare ute i trafiken. Men glöm inte att stänga av lampan när du kliver av cykeln så inte batterierna tar slut!
Förutom reflexerna på cykeln kan man själv klä sig med varselfärgade kläder så som hjälm, reflexväst, reflexband, handskar och till och med reflekterande skoskydd. Reflexer syns bäst om de sitter lågt och är i rörelse!
Utöver att det är lag på och belysning så är det i Sverige reglerat vilket typgodkännande en reflex skall ha. Reflexerna ska vara typgodkända enligt ECE-reglementets klass IVA om man inte har reflexrand i däcken för då är det ECE-reglementet 88 som gäller. Alla reflexer, oavsett plats, skall vara tydligt E-märkta.
Låt inte mörkret hindra dig, se till att synas!
Skydda dig smart mot kylan med hjälp av den berömda lager-på-lager-principen. Med flera tunna lager kan du enkelt justera din klädsel efter temperaturen. Om du är osäker på om din klädsel är tillräcklig är ett tips att ha med ett tunt extraplagg i fickan eller ryggsäcken, då kan du smidigt addera ytterligare efter behov.
Ull är ett bra alternativ till underställ i microfiber, det håller både värmen och transporterar bort fukt från kroppen.
Behåll värmen och smidigheten med hummer-designade vantar, de är utformade för att hålla dina händer varma under de kallare dagarna i sadeln, utan att kompromissa på flexibilitet eller grepp.
”50 % av kroppsvärmen försvinner ut genom huvudet” och ”huvudet är kroppens skorsten” är säkert uttryck du fått höra sen barnsben för att behålla mössan på under kyliga utomhusdagar. En mössa under hjälmen som täcker öron och nacke är därför att föredra under kalla cykelpass. Välj en mössa med ett material som skyddar både mot vind och är vattenfrånstötande så blir vintercyklingen så mycket roligare!
Välj rejäla skoskydd av neopren att klä skon med, det håller vind och vatten borta och du får gladare fötter som orkar längre.
När temperaturen går ner och snön faller, då har elcykeln många fördelar. Du kan ta på dig varmaste vinterjackan, underställ och överdragsbyxor utan att bli svettig i första uppförsbacken. Är du van att ta bilen så slipper du dyra kallstarter och att skrapa frostiga bilrutor.I de flesta städer brukar snöröjning av cykelbanor prioriteras framför bilvägar. Nackdelen med elcykel på vintern är att batteriet tappar delar av sin kapacitet när det är kallt. Därför bör du förvara batteriet inomhus mellan cykelturerna. Batteriets kapacitet kommer tillbaka när det blir varmt igen.
Hos någon av våra servicepartners hjälper personalen dig att göra rätt val!